Entertaining Every Second

Exhibition
Friday, September 7, 2018 — 7:00pm
TRUCK Contemporary Art in Calgary

Entertaining Every Second is a new body of performance and sculptural work by Life of a Craphead that engages with experiences and representations western imperialism in Asia. The title of comes from a Nam June Paik quote: “I am a poor [wo]man from a poor country, so I have to be entertaining every second.”

For M:ST, Life of a Craphead are undertaking a new performance project that involves research­ing a tragic part of Jon’s family history, where his grandmother was robbed and killed by an off-duty U.S. soldier during the American War in Vietnam. According to a rumour in the family, the soldier subsequently served a two-year prison sentence in the U.S. and is still living in the Midwest. Life of a Craphead are trying to find the true story, which is obscured by the lack of documenta­tion around Vietnamese victims of the war. This includes requesting records from the U.S. Na­tional Archives and interviewing Jon’s family.


Life of a Craphead Events for M:ST 9 Biennial

Opening Reception for Entertaining Every Second: Friday, September 7, 2018 — 7:00pm – Late | TRUCK Contemporary Art in Calgary

Visiting artist lecture: “If I hear another filmmaker say ‘I’m just trying to tell a good story’ I will shave my head:” A talk about DIY filmmaking | Friday, September 28, 2018 — 10:00am – 11:30am | University of Calgary, Department of Art – Room AB 672


Artist talk: Tuesday, October 2, 2018 — 7:00pm | TRUCK Contemporary Art in Calgary

Emotion-based Observation Painting (performance): Sunday, October 7, 2018 — 12:00pm – 5:00pm | Various Locations in Calgary

Life of a Craphead is the collabo­ration of Amy Lam and Jon McCur­ley. Their work spans performance art, film, and curation. The name Life of a Craphead comes from the opening joke of the very first live comedy routine they performed together in 2006. Their work investigates, through the central principle of humour, the different ways in which power and authority are deployed. Projects include King Edward Equestrian Statue Floating Down the Don (2017), a public art project where they floated a replica of a colonial statue down a river in Toronto; Bugs (2016), a feature-length film about a bug society; and The Life of a Craphead Fifty-Year Retrospective, 2006-2056, a fake museum exhibition of all of the work they will ever make (2013). They also organized and hosted the performance art show Doored from 2012-2017. Life of a Craphead has exhibited across Canada and the U.S. and has been featured in Art in America, Canadian Art, Washington Post, CBC, VICE, and others. Amy is Chinese and Jon is Vietnamese-Irish, and they live and work in Toronto, Canada.

Entertaining Every Second est une nouvelle performance basée sur le corps et la sculpture produite par Life of a Craphead qui met en relation des expériences et des représentations de l’impérialisme occidental en Asie. Le titre provient d’une citation de Nam June Paik : « Je suis un homme pauvre, issu d’un pays pauvre, je dois divertir à chaque instant. »

Spécialement pour M:ST, Life of a Craphead présente un nouveau projet de performance qui implique une recherche sur un pan tragique de l’histoire de la famille de Jon, sa grand-mère ayant été cambriolée et assassinée par un soldat américain durant la guerre des Américains au Vietnam. Selon des rumeurs familiales, le soldat a ensuite passé deux ans en prison aux États-Unis et vit encore dans le Midwest. Life of a Craphead tente de découvrir la vraie histoire, une histoire difficile à cerner en raison du manque de documentation concernant les victimes vietnamiennes de la guerre. Pour cela, le duo a demandé des documents des archives nationales américaines et a interviewé des membres de la famille de Jon, pour finir avec un voyage aux États-Unis à l’été 2018.

Life of a Craphead est un duo d’artistes formé de Jon McCurley et Amy Lam. Leur travail couvre la performance, le film et le commissariat. Le nom Life of a Craphead provient de la blague d’ouverture de leur toute première présentation humoristique en 2006. Leur travail examine, à partir du principe central de l’humour, les différentes façons dont le pouvoir et l’autorité exercent leur influence. Parmi leurs projets, notons King Edward Equestrian Statue Floating Down the Don (2017), un projet d’art public pour lequel ils ont fait descendre une réplique d’une statue coloniale dans une rivière de Toronto, Bugs (2016), un long-métrage à propos d’une société d’insectes et The Life of a Craphead Fifty-Year Retrospective, 2006-2056, une fausse exposition de musée de toutes les œuvres qu’ils feront au cours de leur carrière. Ils ont aussi organisé et animé l’événement de performance Doored, de 2012 à 2017. Life of a Craphead a présenté ses œuvres partout au Canada et aux États-Unis et est apparu dans Art in America, Canadian Art, le Washington Post, CBC et Vice, entre autres. Amy est Chinoise et Jon est Vietnamien et Irlandais. Ils vivent et travaillent à Toronto, au Canada.

Entertaining Every Second

Programs

Documentation