Herd

Performance
Friday, October 5, 2018 — 7:00pm
Stride Gallery

Jeneen Frei Njootli’s performance Herd (2016-2018) turns an ear to caribou antlers sounding the transmis­sion of embedded and layered ancestral knowledge. Using power tools, physical labour, voice and song Frei Njootli creates an immersive cho­rus that flows through effects ped­als and amplifier speakers, travelling beyond the human listener’s ears.


Jeneen Frei Njootli is a Vuntut Gwitchin artist and a core member of the ReMatriate Collective and sits on the board of directors for Grunt Gallery in Vancouver. Frei Njootli has been based in the unceded territories of the Musqueam, the Squamish, Tsleil- Waututh and Stó:lo peoples for nearly a decade while pursuing a BFA degree from Emily Carr University (2012) and an MFA degree from the University of British Columbia (2017). Frei Njootli’s practice concerns itself with indigeneity-in-politics, community engagement and productive disruptions. She has worked as a performance artist, workshop facilitator, crime prevention youth coordinator, and has exhibited in the last year at the Ottawa Art Gallery (Ottawa), Gallery 44 Centre for Contemporary photography (Toronto), Mercer Union (Toronto), Ace Art (Winnipeg), and the Morris and Helen Belkin Art Gallery (Vancouver). Frei Njootli has also been shortlisted this year for the Sobey award (2018).

La performance Herd (2016-2018) de Jeneen Frei Njootli transforme une oreille en bois de caribou émettant du son pour transmettre un savoir intégré et stratifié. En utilisant des outils électriques, le travail physique, la voix et la chanson, Frei Njootli crée une chorale immersive circulant à l’aide de pédales d’effet et de haut-parleurs, allant ainsi au-delà de l’oreille de l’auditeur humain.

Jeneen Frei Njootli est une artiste Vuntut Gwitchin, membre principale du collectif ReMatriate et membre du conseil d’administration de la Grunt Gallery de Vancouver. Frei Njootlttli a été basée sur les territoires non cédés des nations Musqueam, Squamish, Tsleil-Waututh et Stó:lo pour presque une décennie tout en poursuivant des études au baccalauréat en arts à la Emily Carr University (2012) et à la maîtrise en arts de l’Université de la Colombie-Britannique (2017). La pratique de Frei Njootli est centrée sur l’indigénéité en politique, l’engagement communautaire et la perturbation productive. Elle a travaillé comme artiste de performance, animatrice d’ateliers et coordinatrice jeunesse pour la prévention des crimes. Dans la dernière année, elle a participé à des expositions à la Ottawa Art Gallery (Ottawa), la Gallery 44 Centre for Contemporary photography (Toronto), la Mercer Union (Toronto), Ace Art (Winnipeg) et la Morris and Helen Belkin Art Gallery (Vancouver). Frei Njootli a aussi été sélectionnée cette année pour le prix Sobey (2018).


Herd

Programs

No items found.
No items found.

Documentation