ARENA: DUAL NATURE

Performance
Tuesday, October 2, 2018 — 9:00pm
Calgary Society of Independent Filmmakers

“Dreams contain images and thought associations which we do not create with conscious intent. They rise spontaneously without our assistance and are represent­atives of a psychic activity with­drawn from our arbitrary will…We might expect dreams to give us certain indica about the objective causality as well as about the ob­jective tendencies, because they are nothing less than self portraits of the psychic life process.” — Carl Jung

If the conscious human chooses to retract away from their present waking reality, it results in the inverse of an overactive ego. This dormant version of the self – which is veiled behind the subconscious mind – in fact carries with it equal vibrational patterns in the egotistical human. In reconstructing the stories and symbols from the dream state, there is an attempt to find balance between two worlds. Their shared language: sensation.

Dual Nature comes in dream states as an antidote to suffocation. When the Roman gods were degraded into demons they would in part retire into the stars and in part into the metals of the earth. Dual Nature is the way conflicting behaviors of light (particulate and waveform) can be understood to be occurring simultaneously. Duality is not an expression of absolute dichoto­my, but a way of reconciling a complex state of disagreement where mutually exclusive elements can co-exist.

The journey begins with sand, a neutral base and comforting elemental ground. Magnus Tiesenhausen and Kylie Ward will take reprieve from the waking life in a disused riding arena just outside of Calgary city limits. Here, they will write the story that slowly un­folds each morning after hours of unconscious exploration.


Magnus Tiesenhausen is an interdisciplinary artist based in southern Alberta. Tiesenhausen’s work operates within productive disagreements between magic and materiality; structure and indeterminacy; and reverence and punk energy.

Kylie B. Ward is focused on individual susceptibility and human expression of subtle energies. Her work is based in sound, memory, and invoking spirits in vibrational frequencies.


Les rêves sont pleins d’images et d’associations d’idées n’étant pas créées de façon consciente. Celles-ci surgissent de façon spontanée sans notre aide et sont représentatives d’une activité psychique dépourvue de notre volonté… On peut s’attendre à ce que les rêves nous apportent certains indices par rapport aux relations causales objectives et aux tendances objectives parce qu’ils ne sont rien de moins que des autoportraits du processus psychique de la vie.

– Carl Jung

Si l’humain conscient choisit de se retirer de sa réalité éveillée présente, cela entraîne le contraire d’un soi hyperactif. Cette version latente du soi, cachée derrière l’esprit subconscient, porte en elle des schémas vibratoires pareils à l’humain égoïste. En reconstruisant les histoires et les symboles du rêve, on tente de trouver l’équilibre entre deux mondes. Leur langage commun : le ressenti.

Le caractère double de l’état de rêve est un remède à la suffocation. Quand les dieux romains se transformaient en démons, ils se retiraient en partie vers les étoiles et en partie dans les métaux terrestres. La double nature est la façon dont le comportement contradictoire de la lumière (particule et onde) peut être compris comme se produisant de façon simultanée. La dualité n’est pas l’expression d’une dichotomie absolue, mais une façon de réconcilier un état conflictuel complexe dans lequel des éléments incompatibles peuvent coexister.

Le projet débute avec du sable, un élément terrestre neutre et réconfortant. Magnus Tiesenhausen et Kylie Ward vont se retirer de la vie éveillée dans un manège vacant à l’extérieur des limites de la ville de Calgary. Ils y écriront l’histoire qui se déploie lentement chaque matin après des heures d’exploration inconsciente.

Magnus Tiesenhausen est un artiste interdisciplinaire vivant au sud de l’Alberta. Le travail de Tiesenhausen fonctionne par des conflits productifs entre la magie et la matérialité, la structure et l’indéterminisme, la révérence et l’énergie punk.

Kylie B. Ward travaille à partir de la susceptibilité individuelle et de l’expression humaine d’énergies subtiles. Son travail est fondé sur le son, la mémoire et l’invocation d’esprits dans des fréquences de vibration.

ARENA: DUAL NATURE

Programs

No items found.
No items found.

Documentation